غدیر
تمسرا
 
منوی دسته ای

 
پیوندهای روزانه

حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون
همه لینک ها

 
کدهای کاربر


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 42
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 45
بازدید کل : 3330
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1





یادگار خزان

 
.:: آخرین مطالب ::.

 
دسته بندی: <-PostCategory-> | تاريخ: 3 / 11 / 1391برچسب:, | ساعت: 10:36 | نویسنده: عادل خمیسی نیا
 

 

 

 

 

 الحمدولله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الأئمه المعصومین صلوات الله علیهم اجمعین و صلی الله علی محمد   و آل محمد و اللعنه الدائمه علی اعدائهم أجمعین الی قیام یوم الدین .

نصب امام از جانب خدا ی متعال و حاکمیتی که از آن فقیه جامع الشرایط است باعث اصلاح جامعه و با سعّ به نیازهای بشریت تا دامنه قیامت است ؛ بنابراین نبی اکرم (صص) در واقعه غدیر خم انتصاب دوازده امام به امامت را از جانب خدای متعال اعلام کرد تا جامعه مسیر رشد و تکامل خود را طی کند .

با توجه به تأکیداتی که در روایات به موضوع ولایت اشاره شده است اهمیت بررسی این موضوع روشن می شود . و از آنجایی که در جامعه ی امروز ما افرادی هستند که هنوز ولایت و بخصوص ولایت امام علی (ع) را قبول ندارند یا نسبت به آن شک دارند  ، بررسی این موضوع در این تحقیق ضرورت دارد . لذا در این نوشتار سعی شده است تا واقعه ی غدیر و اتفاقات آن را بیان کنیم . با این قرائن روشن ، اگر کسی در مقصود پیامبر اکرم (ص) که همان خلافت و زعامت مسلمین است ، شک کند ة شگفت اورنیست ؟ آنها که تردید می کنند چگونه وجدان خود را قانع می سازند و پاسخ پروردگار را در روز رستاخیز چه خواهند داد؟ هر گاه همه ی مسلمانان فارغ از تعصب ها و پیش داوری ها بررسی تازه ای را روی حدیث غدیر آغاز کنند به نتایج مطلوبی خواهند رسید و سبب اتحاد هر چه بیشتر صفوف مسلمین خواهد شد و جامعه ی اسلامی چهره ی نوینی به خود خواهد گرفت .

 

 

 

 

 

                            

                                                 غدیر سند گویای ولایت

تاریخچه ء غدیر :

دور نمای غدیر : مراسم حجه الوداع در ماه آخر سال دهم هجرت به پایان رسید ، مسلمانان اعمال حج را از پیامبر اسلام آموختند و در این هنگام ، پیامبر گرامی تصمیم گرفت مکه را به عزم کوفه ترک گوید ، فرمان حرکت صادر شد ، هنگامی که کاروان به سرزمین « رابغ » 1 که در سه میلی « جحفه » 2 قرار دارد ، رسید ، جبرئیل امین وحی در نتقطه ای به نام غدیر خم فرود آمد . غدیر سرزمینی است که میان مکه و مدینه در نزدیکی جحفه که در حدود 200 کیلومتری مکه واقع شده و چهار راهی است که حجاج سرزمین های مختلف می توانستند در آنجا از هم جدا شوند راهی به سوی مدینه می رود ، در جهت شمال، راهی به سوی عراق می رود ، در جهت شرق ، راهی به سوی مصر می رود ،در طرف غرب ، و راهی به سوی یمن می رود در سمت جنوب .

امروزه این سرزمین ، سرزمین متروکی است ولی روزی شاهد یکی از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام بود . و آن روز نصب علی (ع) به جانشینی پیامبر (ص) ( در روز 18 ذی الحجه سال دهم هجری ) می باشد که به دستور خداوند ، پیامبر (ص) مأموریت یافت تا آیه ای که خدا او را خطاب کرده بود ابلاغ کند و این آیه چنین بود :

«  یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فها بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس »3  . ای رسول ، آنچه از خدا به تو فرستاده شده به مردم ابلاغ کن و اگر ابلاغ نکنی رسالت خدا را تکمیل نکرده ای و خداوند تو را از آسیب مردم حفظ می کند .

 

 

 1 . را بغ هم اکنون در وسط راه مکه به مدینه است

2 . یکی از میقات های احرام است و در گذشته راه مدینه و مصر و عراق از آنجا منشعب می شد .

3 .  سوره ی مائده آیه ی 67

 

خطبه ی پیامبر  (ص) در غدیر خم

رسول خدا (ص) قبل از بیان ولایت امیر المؤمنین علی (ع) و معرفی او به عنوان جانشین بعد از خود خطبه ای در این زمینه ایراد نمود که اینک به تفصیل این خطبه پرداخته می شود :

« حمد و ثنا مخصوص خداست ، از او یاری طلبیم و به او ایمان داریم و به او توکل می کنیم ، از بدی ها و اعمال ناشایست خود به او پناه می بریم . خدایی که جز او هادی و راهنمایی نیست ، محمد (ص) بنده و پیامبر اوست .

هان ای مردم ! نزدیک است من دعوت حق را لبیک بگویم و از میان شما بروم ، من مسؤلم و شما نیز مسؤلید .»

سپس فرمودند : « درباره ی من چه فکر می کنید ؟ آیا من وظیفه ی خود را در برابر شما انجام داده ام ؟در این موقع صدای جمعیت به تصدیق خدمات پیامبر (ص) بلند شدند و گفتند : ما گواهی می دهیم تو رسالت خود را انجام داده ای و کوشش نموده ای ، خداوند تو را پاداش نیک دهد .

پیامبر (ص) پیش از بیان جمله ی من کنت مولاه .... این سؤال را مطرح فرمودند : « ألستُ اُولی بکم من انفسکم »؟ آیا من از  خود شما به شما سزاوارتر نیستم ؟ در این جمله پیامبر(ص) لفظ « اولی به نفس » به کاربرده و از همه ی مردم نسبت به اولویّت خود بر انها اقرار گرفته است . پیامبر (ص) در آغاز سخن از مردم سه اصل مهم اسلامی را اقرار گرفت و فرمود : « ألستم تشهدون أن لا إله إلا الله و أن محمداً عبدهُ و رسوله و  أنّ الجنه حقٌو النار حقٌ ؟ آیا شما گواهی نمی دهید که معبودی جز خدای یکتا نیست و محمد (ص) بنده و رسول خداست و بهشت و دوزخ حق است .  

سپس بلافاصله فرمود : «  مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلیٌّ مَولاه  » « هرکس که من مولای او هستم ، علی مولای اوست » .  « اللهم والی من والاه و عادِ من عاداه و اَحِب من اَحَبَّهٌ و أبْغِضْ  من أبْغَضَه و أنصُر من نَصَرَهُ و اُخذُل من خَذَلَه و أدِر ألحقّ مَعَهُ حیثْ دار ». هرکس من سرپرست و مولای او هستم علی مولای اوست . خداوندا : کسانی که علی (ع) را دوست دارند ، دوست بدار . و کسانی که او را دشمن بدارند ، دشمن دار . خدایا آنها که علی (ع) را یاری کنند یاری کن و آنها که دست از یاری او بردارند آنها را از یاری خود محروم ساز .و حق را بر محور وجود او بگردان.1

 

1 . . اینترنت. www.deldadeh.blogfa.com / post – 45 . aspx ، اهل بیت (ع) حدیث غدیر سندگویای ولایت

در این لحظه دست علی (ع) را گرفت و آنقدر بالا برد که سفیدی زیربغل هر دو برای مردم نمایان گشت واو را به همه ی مردم معرفی نمود .

 حال جای این سخن است که  هدف از این اقرار گرفتن چه بوده است ؟ آیا جز این است که می خواهد ذهن مردم را آماده کند تا مقام و موقعیتی را که بعداً برای علی (ع) ثابت خواهد کرد .به مانند اصول پیشین تلقی نمایندو بدانند که اقرار به ولایت و خلافت وی ، در ردیف سه گانه ی اصول دین است که همگی به آن اقرار و اعتراف دارند ؟ اگر مقصود او از « مولی » دوست و ناصر باشد ، رابطه ی این جمله ها به هم خورده و کلام استواری خود را از دست می دهد و پیوند کلام به هم می خورد ، آیا این چنین نیست ؟1

ولی با وجود اینکه مقصود از « ولی » در کلام مبارک رسول خدا (ص) مشخص بود و خلفای چهار گانه و سایر مردم که در آنجا حضور داشتند به امام علی (ع) تبریک و تهنیت گفتند ولی بعد از رحلت پیامبر (ص) در معنای « ولی » دچار شک و تردید شد .

اینک برای مشخص بودن معنای این کلمه و برطرف کردن شک و تردید به تفسیر آن ز دیدگاه آیات و روایات می پردازیم .   

 

مقصود از مولی کیست ؟

مسأله ی مهم تفسیر معنی مولاست همان طور که اشاره شد در عین وضوح ، مورد بی مهری های فراوانی قرار گرفته است، زیرا با آنچه گفته شد شک و تردیدی در قطعی بودن سند این حدیث باقی نمی ماند ، به خاطر همین است که بهانه جویان به سراغ ایجاد شک و تردید در مفهوم و معنی حدیث مخصوصاً واژه ی مولا رفته اند که از آن هم طرفی نبسته اند .2

 

 

 

 

1 . علامه شیخ عبدالحسین امینی . الغدیر . تصحیح و نثر مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیه . قم 1417ق . ج 1 . ص 371

2 .  اینترنت  . همان

با صراحت باید گفت که واژه ی مولا در این حدیث ، بلکه در غالب موارد یک معنا بیش ندارد و ان « اولیت و شایستگی »  به تعبیر دیگر « سرپرستی » است . که جهت اثبات این مدعا به ذکر گواهان آن می پردازیم .

 

  گواهان صدق این مدعا               

 گواه اول : گواه صحابه

الف ) در روز واقعه ی تاریخی غدیر ، حَسّان بن ثابت شاعر رسول خدا (ص) با کسب اجازه از پیامبر (ص) برخاست و مضمون کلام پیامبر (ص) را در قالب شعر ریخت این مرد فصیح و بلیغ و آشنا به رموز زبان عرب ، به جای لفظ « مولی » کلمه ی « امام و هادی »  را به کار گرفته و گفت : فقال له : قسم یا علی فأنتی ، رضیتک من بعدی اماماً و هادیاً.1  پیامبر (ص) به علی فرمود : ای علی برخیز که من تو را بعد از خود به عنوان امام و هادی انتخاب کردم .

چنان که روشن است وی از لفظ مولی که در کلام پیامبر (ص) بود جز مقام امامت و پیشوایی و هدایت و رهبری امت ، چیز دیگری استفاده نکرده است . در حالی که از اصل لغت و فصیحان و عرب محسوب می شود . نه تنها حسّان شاعر بزرگ عرب از لفظ « مولی » این معنی را استفاده نموده است ، بلکه پس از وی سایر شعرای بزرگ اسلامی که بیشتر انان از ادبا و شعرای معروف عرب بودند و برخی نیز از استادان بزرگ این زبان به شمار می ایند از این لفظ همان معنی را فهمیده اند ، که حسّان فهمیده بود یعنی امامت و پیشوایی .

ب) صد و ده تن از راویان حدیث : در اهمیت این رویداد تاریخی همین اندازه کافی است که این واقعه تاریخی را صد و ده تن از صحابه پیامبر (ص) نقل کرده اند .2  البته این جمله به آن معنی است که از ان گروه عظیم ، تنها همین افراد این حادثه را نقل کرده اند ، بلکه منظور این است تنها در کتاب های دانشمندان اهل تسنن ، نام صد و ده تن به چشم می خورد .

 

 

1 .  خوارزمی . مقتل الحسین . ج 1 . ص 47 

2 .  اینترنت. www.deldadeh.blogfa.com / post – 45 . aspx ، اهل بیت (ع) حدیث غدیر سندگویای ولایت . 

ج) در قرن دوم اسلامی که عصر تابعان نامیده می شود ، هشتاد و نه تن از آنان به نقل این حدیث پرداخته اند . راویان حدیث غدیر ، در قرن های بعد نیز علما و دانشمندان اهل تسنن می باشند. سیصد و شصت تن از انها این حدیث را در کتاب های خود گردآورده و گروه زیادی به صحت و استواری سند حدیث ، اعتراف نموده اند

   د ) گروهی تنها به نقل این حدیث اکتفا نکرده اند بلکه پیرامون اسناد و مفاد آن مستقلاً کتاب هایی نوشته اند . عجیب اینکه مورخ بزرگ اسلامی ، طبری ، کتابی به نام « الولایه فی طرق حدیث الغدبر » نوشته و این حدیث را از هفتاد و پنج طریق از پیامبر (ص) نقل کرده است .

س ) ابن عقده کوفی ، در رساله « ولایت » این حدیث را از صد و پنج تن نقل کرده است . ابوبکر محمد  بن عمر بغدادی معرف به جمعانی، این حدیث را از بیست و پنج طریق نقل نموده است  .

جدای از همه ی این گواهان چه گواهی روشن تر از این که تشخیص ( عمر و ابوبکر ) و گروه بی شماری از یاران رسول خدا (ص) پس از فرود امدن آن حضرت از منبر ، همگی به علی (ع) تبریک گفتند و موضوع تهنیت تا وقت نماز مغرب ادامه داشت و شیخین از نخستین افرادی بودند که به امام به این عبارت تهنیت گفتند : « هنیاً لک یا علی بن أبی طالب ، أصبحت و أمسیت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنه 1  » . گوارا باد بر تو یا علی صبح کردی و شام کردی در حالیکه مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان هستی .

ابن اب الحدید چنین آورده است : هنگامی که به علی (ع) خبر رسید که درباره ی مقدم داشتن حضرت ختمی مرتبت او را بر مردم ، و برتری دادن او بر دیگران تردید دارند و بر او تهمت می زنند ، به مردم گفت : شما را به خدا سوگند می دهم هر کس از انان که پیامبر (ص) را به روز غدیر دیده و سخن آن حضرت را شنیده باقی مانده است ، برخیزد و درباره ی آن چه شنیده است توضیح  و گواهی دهد . شش مرد از یاران رسول خدا (ص) از سمت راست و شش مرد لز سمت چپ برخاستند .

 

 

 

1 . الغدیر . ج 1 . ص 283

و گواهی دادند که از رسول خدا (ص) در ان روز در حالی که دست های علی را بلند کرده بود ، شنیده اند که فرموده است : « هر که من مولای اویم ، علی (ع) مولای اوست . پروردگارا دوست بدار هر که او را دوست می دارد . و دشمن بدار هر که او ا دشمن می دارد . یاری رسان هر که او را یاری می رساند .  و زبون ساز هر کسی را که از یاری او خودداری می کند . مهرورزی کن با هر کس که به او مهر بورزد و کینه توزی کن با هر کس که با او کینه توزی کند . 1  

حافظ ابو نعیم اصفهانی از گفته ی ابوبکر محمد بن احمد با سندی که به یزید بن عمرو بن مورق می رسد چنین آورده که گفته است : در شام بودم عمروبن عبدالعزیز مشغول پرداخت مقرری و پاداش به مردم بود . پیش رفتم و پرسیدم : از کدام قبیله ای ؟ گفتم : از قریشی ام . پرسید از کدام شاخه ی قریش؟ گفتم : از بنی هاشم . گفت از کدام خانواده ی بنی هاشم .: خاموش ماندم . عمر بن عبدالعزیز دوباره پرسید : گفتم من وابسته – برده آزاد کرده – علی هستم . گفت علی کیست  : خاموش ماندم در این هنگام عمر بن عبدالعزیز دست خود را روی سینه ی من نهاد و گفت : به خدا قسم من هم وابسته علی بن ابی طالب هستم که خداوند متعال چهره ی او را همواره گرامی دارد و افزود که تنی چند برای من نقل کرده اند که خود از حضرت رسول (ص) شنیده ام که فرموده است « هر که من مولای اویم . علی مولای اوست .»

عمر بن عبدالعزیز از مزاحم که خزانه دار او بود ، پرسید : به کسانی مانند این چه مقدار پرداخت می شود ؟ پاسخ داد صد یا دویست درهم . عمر بن عبدالعزیز گفت : به سبب ولایت این مرد نسبت به علی ابن ابی طالب پنجاه دینار بپردازید . 2

 احمد بن محمد طحاوی می گوید : حدیث غدیر به صورت اسناد پیوسته به یکدیگر ، از علی (ع) نقل شده است که پیامبر (ص) بر گرد درختی در منطقه ی خم برچینی کشید ... و سپس حدیث غدیر را از آغاز تا پایان نقل کرده و در پایان می گوید : ابو جعفر گفته است اسناد این حدیث صحیح است و هیچ کس نتوانسته است بر هیچ یک از راویان آن خرده بگیرد ، واین سخن رسول خدا (ص) برای علی (ع) در منطقه ی غدیر خم ،‌هنگام بازگشت رسول خدا (ص) از سفر حج گفته شده است ، نه به هنگام بیرون رفتن آن حضرت از مدینه برای انجام حج . 3

 

 

1 .  ابن ابی الحدید . شرح نهج البلاغه . تحقیق ابو محمد ابوالفضل ابراهیم . دارالحیاه الکتب العربیه . مصر . ج 1 . ص 209

2 . حافظ ابو نعیم اصفهانی . حلیه الاولیا . ج پنجم . ص 364

3 . فقه بزرگ حنفی . احمد بن محمد طهاوی . مشکل الاثار . ج دوم . صص 307 و 308

 

    گواه دوم : قرآن

قرآن کریم معتبرترین سند جهت اثبات هر عقیده ی حق و باطل می باشد و از جمله ی عقیده ی حقی که خداوند متعال به اثبات آن در آیات مختلف پرداخته است مسأله ی ولایت پذیری اهل بیت (ع) می باشد که به عنوان نمونه به ذکر مواردی از آن می پردازیم و معنای اولی الامر و مراد از آنها را بیان می کنیم .

 الف ) آیه اولی الامر : « یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم فأن تنازعتم فی شیءٍ فَرُدُوه الی الله و الرسول إن کنتم تومنون بالله و الیوم الاخر خیر و أحسن تأویلا  1  »

ای کسانی که ایمان آوردید ، از خدا و پیغمبر و فرمانروایان به حق خود ، فرمان برید و در هنگام اختلاف و تنازع به خدا و پیامبر مراجعه کنید و کسب تکلیف نمایید . اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید و این روشی نیکوتر و خوش ثمر تر است .

ب )آیه ی ولایت :« انما و لیکم الله ُ و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه ویأتونَ الزکوه و هم  راکعون »

ولی امر و یاور شما تنها خدا و رسول خدا و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته و فقیران را در حال رکوع زکات می دهند .

آیه ی ولایت در شأن امیرالمؤمنین علی (ع) فرود آمده است ، در این ایه ی شریفه خداوند اظهار عنایت خاصی به امیر المومنین علی (ع) فرموده است . اولاً به کسی که خود و رسولش را به آن وصف نموده او را نیز به همان کسی وصف فرموده است تا همه بدانند هماطور که خداوند صاحب اختیار دین و دنیاست رسول او و وصیّ رسولش نیز منصف به همین صفت است و حاکم آمر و ناهی و واجب الاطاعه است ، و تخلف از فرموده ی او همچون تخلف از فرموده ی خدا و رسول اوست .

 

 

1 . سوره ی مائده  . آیه ی59

2 . سوره ی مائده . ایه ی 55

ثانیاً خداوند در بیان عظمت امیرالمؤمنین علی (ع) و در خطاب به او صیغه ی جمع به کار می برد . بنابراین رهبری جامعه ی اسلامی بعد از رحلت رسول خدا (ص) بدست امام علی (ع) سپرده شده است و این منصب ، منصبی الهی است و خداوند ایشان را تعیین فرموده است .1

اهل بیت علیهم السلام در حقیقت جانشینان پیامبر خانم (ص) هستند ، پیامبری که خود به وحی متصل بود و کتاب و سخنش وحی بود  . همانگونه که خداوند قرآن را با بهترین نور کلام به وسیله ی بهترین و شریفت ترین فرد عالم خلقت  نازل فرمود . باید این کتاب آسمانی را به سمت فردی که وجود و حقیقتش قران است ، بسپارد . قرآن هم در این مورد می فرماید : « قد جاءَکم مِنَ الله ِ نورٌ و کتابٌ مبین »‌2  . همانا از جانب خداوند برای هدایت شما نوری عظیم و کتابی به حقانیت آشکار امده . منظور از نوری که همراه با قرآن فرستاده شده است ، پیغمبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) و ائمه ی معصومین می باشند . 3

ولی متکلمان و مفسران اهل سنت ، به جای تحلیل داخلی آیه به آیات قبلی و بعدی تمسک می کنند و مراد از ولی را در این آیه ، محبت و نصرت عمومی می دانند .

 و نیز مراد از « الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه » را عام می پندارند بنابراین اختصاص به شخص معینی ندارد .

در پاسخ باید گفت : که قرآن کریم در مدت 23 سال به پیامبر (ص) نازل شد و کنار هم قرار گرفتن دسته ای از آیات ، دلیلی بر یکجا نازل شدن آنها نیست ، از دیگر سو اگر گوینده یا نویسنده ای گفتار یا نوشتار خود را قطع کند و به عنوان جمله ی معترضه به موضوع دیگری بپردازد و بعداً این دو گفتار در کنار هم قرار گیرند ، وحدت سیاق ندارند ، و چون در ایه های قبلی و بعدی واژه ی « اولیا » جمع است . ولی در این آیه « ولی » مفرد است ، از این رو این هم سیاق با آیات پسین و پیشین نیست .

 

 

1 .  عباس استاد آقایی . اسرار آفرینش اهل بیت (ع) . انتشارت قدس . چاپ دوم . 1381 . قم . ص 43

2 . سوره ی مائده  .  آیه 55

3 . عیاس استاد آقایی . اسرار افرینش . همان

امام صادق (ع) می فرمایند : منظور از ولی شایسته تر و اولی تر به شماست ، یعنی کسانی که نسبت به جان و مال  و امور شما از خودتان سزاوارترند  و منظور  از  « الذین آمنوا » یعنی علی (ع) و امامان از نسل او تا روز قیامت می باشند  . 1

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






 
  

 
.:: صفحات سایت ::.

 
درباره ما




ایجاد کننده وبلاگ : عادل خمیسی نیا


این صفحه را به اشتراک بگذارید

 
آرشیو
لطفا ماه مورد نظر را انتخاب کنید :
هفته چهارم بهمن 1392
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته دوم دی 1391

 
نویسندگان

 
لینک دوستان

.: تنهاتری دختر
.: دانشجویان حرریاحی
.: شارژ به قیمت تعاونی
.: خرید شارژ ارزان قیمت
.: پیگیری گواهینامه
.: فعال سازی سیم کارت
.: همسر یابی
.: سیستم جامع دانشگاهی گلستان
.: سیستم جامع دانشگاهی گلستان
.: سازمان سنجش
.: دانلود
.: ویکی صدا
.: دانشگاه آزاد اندیمشک
.: پایگاه اطلاع رسانی نظام وظیفه
.: وضعیت کارت سوخت
.: چت روم رایگان
.: هم آواز
.: دانلود بهترین آهنگهای جدید
.: سایت همسر یابی
.: کارت شارژ
.: خرید اینترنتی کارت شارژ
.: یاابا صالح المهدی (عج)
.: صنایع غذایی
.: هوش مصنوعی . رقیه باقری
.: ردیاب ماشین
.: جلوپنجره اریو
.: اریو زوتی z300
.: جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان یادگار خزانو آدرس adelkhamisi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





.: قالب وبلاگ



Theme Edited By: temsara.ir