تمسرا
 
منوی دسته ای

 
پیوندهای روزانه

حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون
همه لینک ها

 
کدهای کاربر


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 43
بازدید کل : 3328
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


Alternative content





یادگار خزان

 
.:: آخرین مطالب ::.

 
دسته بندی: <-PostCategory-> | تاريخ: 11 / 10 / 1391برچسب:, | ساعت: 13:47 | نویسنده: عادل خمیسی نیا
 

 

    مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
و الحمدولله رب العالمین و صلاة و سلام علی اشرف الأنبیاء و المرسلین ابا القاسم محمد وعلی آله الطیبین الطاهرین
انسانها بر اساس فطرت الهی خود نمی توانند ظلم و ستم را تحمل کنندو همیشه خواستار حق و عدالت هستند ، و هر وقت ظلمی به خود یا دیگران برسد ناخودآگاه از خود واکنش نشان می دهند و برای گرفتن حق خود استقامت از خود نشان می دهند .
اما حسین (ع) نیز از این فطرت مستثنی نبوند ایشان وقتی گسترش فسق و جور را مشاهده کرد از خود واکنش نشان داد و حماسه جاویدان عاشورا را بوجود آورد. حماسه ای که هرچه زمان به جلوتر می رود اثرش بیشتر نمایان تر می شود .
عاشورا نه یک حادثه ، یک فرهنگ است ؛ فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتی را در استحکام ریشه ها ، رویش شاخه ها و ... ایفا کرده است . عاشورا هیچگاه در محدودة زمان و جغرافیای خاصی محصور نمانده است ، بلکه همواره الهام بخش تشیّع در راستای حرکت ها ، جنبش ها و قیام های راستین شیعه بلکه بسیاری از نهضت های دیگر در برابر کانون های ظلم و کفر و نفاق بوده است.
عاشورا آثاری از خود بر جای گذاشت که معنای اسلام را کامل کرد و طاغوت را از بین برد ، احیای امر به معروف ونهی از منکر ، احیای ولایت ، ایجاد قیام های متعدد اسلامی و ... همه بیانگر عظمت این نهضت جاویدان می باشد .
 وجود آثار در پی هر نهضتی مربوط به قیام امام حسین (ع) نمی باشد ؛ بلکه به دوران هابیل و قابیل بر می گردد زمانی که با هم به ستیز برخاستند نتایجی در پی داشت . پس وجود آثار در پی هر نهضتی از ابتدا بوده و هست.
 هدف محقق از انتخاب این موضوع ، این است که در حال حاضر در مورد حادثه ي عاشورا و حوادث بعد از آن بدعت های فراوانی وجود دارد و دشمنان سعی دارند که به حماسه ی عاشورا رنگ غیر دینی بدهند ؛ لذا محقق بر خود لازم دید که در دفاع از آیین ناب محمدی (ص) بر آید و حقیقت این حماسه را به دشمنان اسلام بشناساند .
مهم ترین نتیجه ای که محقق گرفته است این است که اسلام بدون قیام امام حسین (ع) فراموش می شد و مردم به جهالت ابدی مبتلا می شدند .
 
 
« آثار و نتایج حماسه ی عاشورا »
معرفی امام حسین (ع)
اشعه ی آفتاب وجود امام حسین (ع) باا سوابقی که جبرئیل از ولادت او به پیغمبر خدا خبر داده بود رو ز پنجشنبه سوم شعبان سال چهارم هجرت از مشرق دامان فاطمه ی زهرا در خانه ی امیر المؤمنین (ع) پرتو افکن گردید . وجود مبارک امام حسین (ع) شاخه ای از شجره ی طیبه بود که در بقاء اصل شریعت تأثیر عمیقی گذاشت و قانون وراثت را در نقل غرائض طبیعی و خوی ها و صفات تثبیت نمود.1
 
 
 
 
1.       محمدباقر مدرس - شخصیت امام حسین (ع) از عاشوراتهران ؛ نثر دار الکتب الاسلامیه-1380-ص9-
 امام حسین (ع) همراه برادر ارجمندش در دامان پاک مطهر و مبارک پدر و مادر و جد بزرگوارش بزرگ شد و از سرچشمه ی زلال مکتب نبی اکرم (ص) و فضایل بلند اخلاقی و باران مهر و محبتش تغذیه و از عشق و علاقه و توجه فراوانش بهره مند گردید .
امام در عصر حکومت علوی در کلیه ی مواضع گیری ها و جنگ و نبردهای پدر بزرگوارش علی (ع) در کنار آن حضرت قرار داشت و در نبرد با ناکثین و مارقین ، لحظه ای ضعف و سستی به خود راه نداد؛ با اینکه پدر ارجمندش به جهت بیم از قطع دودمان رسول اکرم (ص) بواسطه ی شهادت ایشان و برادرش حسن (ع) ، به حیات و زندگی انها سخت علاقه مند بود .
امام حسین (ع) بعد از پدر بزرگوارش در کنار برادر خویش امام حسن (ع) قرار گرفت و در جهت خلافت همانند دیگر مسلمانان با برادر خود ، بیعت نمود وبا اینکه معاویه برای از چشم انداختن امام حسن (ع) و پراکنده ساختن طرفداران وی و پایان دادن به حکومت قانونی او تمام عوامل فریبنده ی خود را به کار گرفته بود ، هیچ گاه از موضع برادرش ححسن (ع) که هر یک از جد بزرگوارش و پدر ارجمندش به امامت وی تصریح کرده بودند ، پا فراتر ننهاد .
در واقع مسلمانان پس از گذشت دو دهه از سلطه ی بنی امیه به درنده خویی و جاهلیت این حکومت یقین حاصل کردند و مشاهده ی این اوضاع ، پایگاه های مردمی یعیان را برای ورود به عرصه های کارزاری جدید بر ضد نظام حاکم ، مهیّا ساخت و بدین سان شرایط مناسب شوریدن بر حکومت فراهم شد و با مردن معاویه و بر سر کار آمدن یزید فاسق باده نوش که احکام دین را گستاخانه به تمسخر می گرفت و بر بیعت گرفتن از بزرگان صحابه و عموم تابعان و افراد ظلم ستیزی نظیر امام حسین (ع) سرور ذات ناپذیر و پیشوای مسلمانان ، پافشاری نشان می داد ، شروط لازم را برای آن حرکت کامل گردید .
امام حسین (ع) پس از جان فشانی ها و شجاعت های بی نظیر در ماه محرم الحرام سال 61 هجری،در دشت کربلا به فیض شهادت نائل شدند.سلام ودرودخدا بر خاک مطهر ایشان باد.1
 
 
 
1.       گروه مؤلفان-پیشوایان هدایت ترجمهء: عباس جلالی ج5 قم-مجمع اهل بیت (ع) -1385-ص20
علت قیام امام حسین (ع)
در ساختمان نهضت مقدس حسینی سه عنصر اساسی دخالت داشته است و مجموعا سه عامل به این حادثه ی بزرگ شکل داده است .یکی اینکه بلافاصله بعد از درگذشت معاویه ، یزید بن معاویه فرمان می دهد که از حسین بن علی (ع)الزاما بیعت گرفته شود. امام در مقابل این درخواست امتناع می کند ،آنها فوق العاد ه اصرار دارند ، به هیچ قیمتی از این تقاضا صرف نظر نمی کنند ، و امام شدیدا امتناع دارد و به هیچ قیمتی حاضر نیست به این بیعت تن بدهد ، از همین جا تضاد و مبارزه ی شدید شروع می شود.
عامل دومی که در این نهضت تأثیر داشته است و باید آن را عامل درجهء دوم و بلکه سوم به حساب آورد این است که پس از آنکه امام به واسطه ء درخواست بیعت در چنین شرایطی قرار می گیرد که از آن طرف اصرار و از طرف ایشان انکار است ، به مکه مهاجرت می کنند . پس از یکی دو ماه اقامت در مکه ، خبر چگونگی قضیه به مردم کوفه می رسد .
آنوقت مردم کوفه به خود آمده ، امام را دعوت می کنند . بر عکس آنچه ما غالبا می شنویم و مخصوصا در بعضی کتب درسی می نویسند ، دعوت مردم کوفه علت نهضت امام نیست ، نهضت امام علت دعوت مردم کوفه است . نه چنان بود که بعد از دعوت مردم کوفه امام قیام کرد ، بلکه بعد از اینکه امام حرکت کرد و مخالفت خویش را اعلام کرد و مردم کوفه از قیام امام مطلع شدند ، چون زمینه نسبتا آماده ای در آنجا وجود داشت ، مردم کوفه گرد هم آمدند و امام را دعوت کردند .1
عامل سوم ، عامل امر به معروف و نهی از منکر است ؛ امام حسین (ع) از روز نخست از مدینه با شعار امر به معروف ونهی از منکر حرکت کرد . از این نظر ، مسئله این نبود که چون از مام حسین (ع) بیعت خواسته اند و او بیعت نکرده ، پس قیام می کند ، بلکه اگر بیعت هم نمی خواستند ، باز قیام را لازم می دانستند ، نیز مسئله این نبود که چون مردم کوفه از ایشان دعوت
 
 
1.      شهید مرتتضی مطهری، حماسهء حسینی ج1 صدرا-تهران-1363-ص197
کرده اند قیام می کند ، زیرا دیدیم حدود یک ماه و نیم بعد از خودداری از بیعت بود که دعوت کوفیان آغاز شد . از این دیدگاه ، منطق امام حسین (ع) منطق اعتراض و تهاجم برحکومت ضد اسلامی بود ، منطق ایشان این بود که چون جهان اسلام را منکرات و فساد و آلودگی فرا گرفته و حکومت وقت به صورت سرچشمهء فساد در آمده است ، ایشان به حکم مسئولیت شرعی و وظیفهء الهی خود باید قیام کند ، عامل امر به معروف و نهی از منکر یک عامل مستقل و اساسی است که امام آن را به صراحت فرمودند. 1
 
 
آثار و نتایج قیام امام حسین
هر قیامی که برای تحقق اهداف الهی صورت گیرد به ناچار آثاری از خود به جای می گذارد ، قیام امام حسین (ع) نیز که برای تحقق آرمانهای الهی صورت گرفته است آثار گهر باری بر جای گذاشت ؛ شایسته است به برخی از نتایج این قیام الهی اشاره گردد.
تحول فکری
یکی از مهم ترین آثار و پیامدهای عاشورا تحول فکری در مردم بود . تحول فکری ناشی از قیام عاشورا بسیار ژرف و گسترده است . این تحول از همان روز عاشورا و در وسط میدان شروع شد . برای نمونه حر از فرماندهان ارشد سپاه عمر سعد است که متحول شد و به کاروان عاشورا پیوست . سی و دو نفر از لشکریان ابن سعد ، تحت تأثیر معنویت امام حسین (ع) عزم اصحاب امام راسخ تر شد و خانواده و فرزندان آنان برای ادامه راه آماده تر شدند .این تأثیر گذاری روز به روز بیشتر شد و افکار دانشمندان و توده ء مردم را تحت تأثیر قرار داد.2
 
 
 
1.       مهدی پیشوایی-نگرش بر زندگانی اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی امامان معصوم (ع).قم امام صادق(ع).1389.ص166
2.      شهید مرتضی مطهری. تربیت حسینی تهران؛ صدرا 1360 ص 177
جاذبهء شخصیت امام حسین (ع) و عظمت نهضت عاشورا از مرزهای زمان و مکان عبور کرد و در ادوار مختلف و نقاط مختلف جهان اندیشه ها را متوجه خود ساخت . عاشورای حسینی تمام لایه های اجتماعی را نیز تحت تأثیر خود قرار داد و نه تنها توده ها و افکار عمومی را به خود جلب کرد بلکه چشم اندیشمندان ، متفکرین و جنبش های آزادی بخش در جهان نیز به انقلاب و نهضت تربیتی و اجتماعی ابا عبدالله (ع) خیره گشت و هر کدام به نوعی از مکتب آزادی بخش و تربیتی عاشورا در اصلاح ، تربیت و تحول در جوامع خود بهره مند جستند .
شدت قساوت و بی رحمی در عاشورا به حدی بود که وجدان هر انسانی را به اعتراض وا می داشت . 1
عاشورا مبدأ‌تحول روحی عجیبی بود که منجر به چندین قیام و شورش اجتماعی گردید و هم اکنون پس از قرن ها هر کس شرح آن حوادث جانسوز را می شنود بی اختیار به هیجان می آید و اشک از چشمانش سرازیر می شود ، پی آمدهای عاشورا ، خطابه های حماسی ، موعظه ، پند و اندرزهای اخلاقی و تربیتی امام حسین (ع) و یارانش و خطبه های آتشین حضرت زینب (س) و حضرت سجاد (ع) و ام کلثوم و صحنه های دلخراش اسارت ، تحول عمیق روحی روانی بود که منجر به رخدادهای اجتماعی عظیمی از کوفه تا مدینه و مکه و سراسر جهان اسلام گردید . هنوز آثار و پیامد عاشورا و فرهنگ حماسی این نهضت مقدس در عالم نور افشانی می کند . از جملهء آثار  و نتایج این حماسه ء جاویدان ، انقلاب پر برکت اسلامی ایران و بیداری مسلمانان در سراسر جهان است .
 
 
 
 
 
 
1.       شکر الله دانش ، عاشورا بعثتی دوباره تهران؛ بنفام 1388 ص 147
2.      شکر الله دانش عاشورا بعثتی دوباره همان ص 147
احیای اسلام محمدی
تربیت شدگان محمد (ص) و علی (ع) رسالت و مسئولیت اساسی تربیت جامعه را پس از آنها بر عهده گرفتند . بهترین آموزشگ ها تربیتی آنها که خلاصه و فشرده ای از نظام تربیتی اسلام و شیوهء پرورش مصطفوی است در کربلا به نمایش گذاشته شد .رهبر بی نظیر مکتب عاشورا حسین بن علی (ع) در خطبه ها و نامه های خود از مدینه تا ظهر عاشورا پدیده ای مبارک برای بیدار کردن خفته گان جامعه ، تحریک حس دینی و شکوفایی کرامت انسانی بود .
حادثه ء کربلا یک تجسم است از اسلام در همه جنبه ها ، اما جانبدار و روحدار حادثهء امام حسین (ع) گویی برای ایجاد یک نمایش حماسی و پرخاشگری و تراژدی و عشق الهی و مساوات اسلامی و عواطف انسانی ، همه در آخرین اوج ، به وسیلهء قهرمان های مختلف از پیر و جوان ، زن و مرد ، آزاد و برده، بالغ و کودک بوجود آمده و همه ابعاد اسلام را هم نشان می دهد ، هم توحید و عرفان و عشق الهی ، و تسلیم رضا و مزد محبت با حق باختن و پاک بازی با خدا ، وهم در عین حال جنبهء اعتراض و پرخاشگری شدید و همدردی با محرومان و هم حماسهء اخلاقی تحرک و تحمس شجاعت و حماسهء انسانی و هم و عظ و اندرز و سکون خاص به آن و هم برابری و مساولت اسلامی و هم تجلی عالی ترین عواطف اخلاقی و اسلامی ، مثلا ایثار ابوالفضل (ع)، فداکاری ها و سبقت در آن ، این است معنی جامع بودن قیام حسینی ، اولا از نظر هدف و مقصد و ایده و فکر ، حامل همهء ایده های اصلی اسلام است نه یک جنبهء خاص ، ثانیا از نظر بازی کنندگان و متعهدان به نقش.
حماسهء جاویدان عاشورا وجدان خفتهء مردم را بیدار کرد ، غیرت دینی آنها جوشید و استعدادهای انسانی و خداجویی مردم کشف و رشد کرد .1 امام حسین (ع) خود و تمام فرزندان و اقربای خویش را فدا کرد و پس از شهادت او اسلام قویتر شد .2
 
 
 
 
1.       شکرالله دانش عاشورا بعثتی دوباره همان ص 147
2.      فضایل و سیرهء امام حسین (ع) در کلام بزرگان- عباس عزیزی قم ؛ صلاة 1381-ص 145
اگر چه یاد دین شامل همه چیز حتی مبارزه با طاغوت و آزاد مردی نیز می شود به عبارتی اسلا افزون نمی خواهد و همه چیز را به اندازه در درون خود دارد . با این حال در برخی از حوادث بعضی از اصول اسلام بیشتر مورد توجه قرار می گیرد . همانطور که حضرات معصومین (ع) همه شجاع ، حلیم ، صادق ، تقی ، نقی ع راضی و .... بودند. اما با این حال بنا به شرایط خاصی که بر ایشان پیش می امد ، برخی از خصوصیات در ایشان بیشتر جلوه می کرد .مثلا در زمان امام باقر(ع) جنگی رخ نداد تا شجاعت امام به ظهور برسد .بلکه شرایط زمان، زمینهء شکافتن علم پیامبر را بعد از سالیان دراز برای امام فراهم ساخت . از این رو به ایشان باقر می گفتند.
در عاشورا همه دین با همه زوایای آن به نمایش در آمد. اما برخی از اجزای آن بنا به اقتضای شرایط خاص آن ظهور و بروز بیشتری یافتد که آزاد مردی و ایستادگی در برابر طاغوت از مهم ترین آنهاست . 1
امام حسین (ع) به همگان یاد دادند که نباید با طاغوت دست داد ،‌نباید در برابر او ضعف نشان داد حتی اگر به قیمت از دست دادن همه چیز تمام شود . امام با قیام خویش یاد داد که نباید در برابر ظلم اشک ریخت بلکه باید فریاد کشید باید شمشیر برداشت، باید به پا خواست که در غیر این صورت گناه مظلوم کمتر از ظالم نیست . امام یاد داد که باید آزاده باشیم و با آزادگی زندگی کنیم که اگر ملت ها از امام می آموختند دولت ها ، رم نمی کردند و به جای سرکشی و عربده کشیدن ، خدمت می کردند و منت می بردند .2
 
احیای ولایت
بنی امیه با رفتار خود و حرمت شکنی نسبت به اهل بیت (ع) به شأن و جایگاه ولایت در جامعه آسیب وارد نمودند و عاشورا احیاگر ولایت است .
 
 
 
1.       محمد تقی اکبر نژاد از شور تا شعور حسینی قم؛ صفحه نگار-1385-ص40
2.        محمد تقی اکبر نژاد از شور تا شعور حسینی ص 40
امام حسین (ع) پس از ورود به مکه خطاب به مردم بصره نامه ای نوشت و آنان را به هدایت و رشد دعوت کرد . آن حضرت حضور در عاشورا و همراهی با ولایت را مایهء سعادت و کمال دانسته است ؛ « وإن تسمعوا قولی و تطیعوا امری اهدکم سبیل الرشاد » اگر به سخنان من گوش کنیدو از من اطاعت نمایید شما را به راه رشد و سعادت هدایت می کنم . آن حضرت نتیجه اطاعت و پیروی از ولایت را رشد و سعادت انسان می داند و بدین وسیله عظمت و ارزش ولایت و ثمره ولایتمداری را برای مردم تبیین می کند.
امام حسین (ع) همهء انحرافات و مفاسد را به دلیل فاصله گرفتن و عدم اطاعت از امام و ولی امر می داند و مسلمانان را به اطاعت از امام خود دعوت می نماید . 1
 
 
احیای امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از جمله واجباتی است که در متون دینی مورد تأیید قرار گرفته است .خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید« کنتم خیر أمّه أخرجتيْ للناس تأمرون بالمعروف و تنهونَ عن المنکر »2 و در روایات دینی نیز آمده است :« با امر به معروف و نهی از منکر سایر واجبات دینی به پا داشته می شود.»3 در صدر اسلام مسلمانان به این واجب الهی اهمیت فراوانی می دادند ، اما با روی کار آمدن بنی امیه این واجب الهی به فراموشی سپرده شد و انتقاد از زمامداران به عنوان طغیان علیه حکومت قلمداد می شد ، به گونه ایی که خلیفء سوم آشکارا در برابر انتقاد های صحابه مقاومت به خرج می داد، تا آن جا که علت شورش علیه او نیز نادیده گرفتن انتقادها و سفارش های دلسوزانهء صحابهء رسول خدا (ص) بود. پس از شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) نیز شرایط به گونه ای شد که اگر کسی بر حکومت انتقاد می کرد به زندان می افتاد ، یا نابود می شد که به عنوان نمون ه می توان به شهادت حجر بن عدی ، عمرو بن خمق خزاعی ،‌میثم تمار و ... اشاره کرد .
 
 
 
1.       تاریخ طبری
2.      سوره آل عمران آیه 112
3.      محمد باقر مجلسی- بحار النوار ج 61
با روی کار آمدن یزید شرایط دشوارتری پدیدار گشت ، زیرا حکومت او نسبت به حکومت معاویه از مقبولیت کمتری برخوردار بود ، از سوی دیگر بیت المال مسلمین صرف عیاشی و خوشگذرانی او می شد و کسی جرأت انتقاد نداشت .
در این هنگام فرزند پیامبر (ص) ، امام حسین (ع) که بسیاری از چشم ها به ایشان دوخته شده بود با درک شرایط حساس وادار به قیام علیه یزید می شود . آن حضرت در نامه ای به برادرش محمد حنفیه فرمود : « إنّما خَرجت لطلب الإصلاح فی أمهُ جدی ، أرید أن امر بالمعروف و أنهی عن المنکر و أسیر بسیره جدی و أبی ... » این کلام امام برداشت می شود .
که آن حضرت علت قیام و برنامهء خویش را در اصلاح امور امت ، امر به معروف و نهی از منکر وپیروی از سیرهء پیامبر (ص) اعلام فرمود و به برکت این قیام ، واجبات الهی نیز زنده گردید .1
 
 
احیای شهادت
یکی از آثار نهضت کربلا زنده کردن سنت شهادت بود که به برکت آن بسیاری از انقلاب ها در کوفه ، مانند قیام توابین به رهبری سلیمان بن صُرَد خزاعی و قیام مختار واقع شد .
در این قیام بسیاری از جنایتکاران کربلا ، به سزای اعمالشان رسیدند، از آن زمان تا به امروز ، صدها انقلاب کوچک و بزرگ به وقوع پیوست و هزاران شهید با اقتدای به امام حسین (ع) خون پاکشان را در راه دفاع از دین نثار کردند و موجب حفظ دین شدند .2
 
 
 
 
 
1.         محمد باقر مجلسی بحار الانوار ص 160
2.        اسدالله محمدی نیا پاسخ به پرسش های جوانان-قم سبط اکبر(ع)-1381-ص455
زمینه پرورش انسان
کاروان عاشورا در درون خود انسانهای بزرگی را حیات بخشید و به جامعه بشری معرفی نمود. کار بزرگی که در نهضت عاشورا صورت گرفت، ساختن و پروراندن جان انسان ها بود . ساختن انسان هایی بزرگ ، در هر فرهنگ و تمدن، نقش محوری و اساسی دارد .زهیر بن قین از جمله انسان های پرورده شده در نهضت عاشورا و همراهی کاروان کربلاست .
این مرد بزرگ که در گذشته وابسته به عثمان بود تحت تأثیر کاروان عاشورا زنده شد و درخشید. این تعبیر زهیر به شمر که آیا مرا از مرگ می ترسانی ؟ همان جمله ای است که در میان راه در آستانهء ورود به سرزمین کربلا 3، امام به حر گفته بود .نهضت عاشورا و حرکت کاروان کربلا ، حرکتی در درون جان انسان ها و نهضتی در فطرت الهی آنان نیز بود .صورت مسئله ، حرکت بیرونی و گذر از شهرها و منازل ، جنگ و بر خاک افتادن ،به شهادت رسیدن و به اسیری رفتن است، باطن آن غوغایی است که در درون جان انسانها بر پا شده بود .
جان هایی که با همه وجود و توان ، با چنگ و دندان ، به زمین چسبیده بودن ، که به هر قیمتی بمانند و جان هایی که بال گشوده بودند ، که بروند، بی هیچ قیمتی بی قبول امان وصله و محبت حاکم ، این دگرگونی شگفت جان انسان هاست که خانواده زینب (س) هر کدام نشانه بعدی از جان انسانندو البته در آن میان ، زینب (س) انسان تمام است .سخنان زینب (س) و امام سجاد (ع) بود که جان های در حال احتضار را حیات مجدد بخشید . شور و هیجان خطبه های آتشین حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) مردم غافل و افسردهء کوفه ، شام و مدینه را نجات داد و به میدان شورش و انقلاب آورد1.
 
 
 
 
 

 
  

 
دسته بندی: <-PostCategory-> | تاريخ: 4 / 10 / 1391برچسب:, | ساعت: 10:20 | نویسنده: عادل خمیسی نیا
 

 

* آن سوی ناکامیها خداییست، که داشتنش جبران تمام نداشتنی هاست.
 
* از زمین خوردن نترسیم چرا كه شاید خدا می خواهد دستمان را بگیرد تا بلند شویم.
 
* رحمت خداوند ممکن است تاخیر داشته باشد اما حتمی است.
 
* اگه گاهی اوقات دلتان میگیرد و دوست دارید گریه كنید، اما نمی دانید شما را چه شده ، بدانید خدا دلش برایتان تنگ شده، می خواهد صدایش كنید.
 
* در طوفانهای زندگی ناخدا بودن مهم نیست؛ بلكه با خدا بودن مهم است.
* خدا را در دلت احساس كن، به او توكل كن و قدمهایت را محكم بردار، چرا كه وقتی ایمان شكست می خورد ، ترس پیروزی اش را جشن می گیرد.
 
* زندگی كوتاهتر از آن است كه به خصومت بگذرد، فرصت هایمان را برای مهربانی به سادگی از دست ندهیم.
 
* گرچه زندگی تكرار روزها و شبها ست، اما می تواند تكراری زیبا باشد اگر ما آن را زیبا بخواهیم.
 
* تجربه بهترین درس است، هرچند که حق التدریس آن گران باشد.
 
* دریای آرام هرگز ناخدای كاركشته و ماهر نمی سازد پس از سختی ها نترسم.


 
  

 
دسته بندی: <-PostCategory-> | تاريخ: 4 / 10 / 1391برچسب:, | ساعت: 9:53 | نویسنده: عادل خمیسی نیا
 

 

 * بخاطر بسپاریم حضور هیچ کس در زندگی ما اتفاقی نیست،خداوند در هر حضوری رازی را برای کمالما پنهان کرده است،خوشا به حال  ما اگر آن راز را دریابیم.
 * زندگی همانند پلی قدیمی است، برای عبور ازاین پل، به این فكر نكنیم كه اگر تنها گذر كنیم احتمال دوام آن بیشتر است، به این فكركنیم كه اگر افتادیم كسی در كنارمان باشد كه دستمان را بگیرد و نگذارد سقوطكنیم.
 * سرعت و تندی کار را مجوی بلکه خوبی و برگزیدگیآن را سعی کن، زیرا که مردم از تو نپرسند در چه مدت کار را انجام دادی بلکه خوبی وبی نقصی آن را می جویند.
 * سنگی که طاقت ضربه های تیشه را ندارد، تندیسی زیبانخواهد شد، از زحمت تیشه خسته نشو که وجودت شایسته تندیس است.
برای انسانهای بزرگ راهی به نام بن بست وجود ندارد، چون یا راهی خواهند یافت ویا راهی خواهند ساخت.


 
  

 
دسته بندی: <-PostCategory-> | تاريخ: 4 / 10 / 1391برچسب:, | ساعت: 9:51 | نویسنده: عادل خمیسی نیا
 

شهر حُر ریاحی از توابع شهرستان شوش در استان خوزستان است. این شهر در سال ۱۳۸۵، تعداد ۷٫۸۳۹ نفر جمعیت داشته است نام پیشین این شهرروستای شیخ خلف حیدر می باشد. حر ریاحی از توابع شهرستان شوش در حاشیه رود خانه دز واقع است.
 


 
  

 
.:: صفحات سایت ::.

 
درباره ما




ایجاد کننده وبلاگ : عادل خمیسی نیا


این صفحه را به اشتراک بگذارید

 
آرشیو
لطفا ماه مورد نظر را انتخاب کنید :
هفته چهارم بهمن 1392
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته دوم بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته سوم دی 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته چهارم دی 1391
هفته دوم دی 1391

 
نویسندگان

 
لینک دوستان

.: تنهاتری دختر
.: دانشجویان حرریاحی
.: شارژ به قیمت تعاونی
.: خرید شارژ ارزان قیمت
.: پیگیری گواهینامه
.: فعال سازی سیم کارت
.: همسر یابی
.: سیستم جامع دانشگاهی گلستان
.: سیستم جامع دانشگاهی گلستان
.: سازمان سنجش
.: دانلود
.: ویکی صدا
.: دانشگاه آزاد اندیمشک
.: پایگاه اطلاع رسانی نظام وظیفه
.: وضعیت کارت سوخت
.: چت روم رایگان
.: هم آواز
.: دانلود بهترین آهنگهای جدید
.: سایت همسر یابی
.: کارت شارژ
.: خرید اینترنتی کارت شارژ
.: یاابا صالح المهدی (عج)
.: صنایع غذایی
.: هوش مصنوعی . رقیه باقری
.: ردیاب ماشین
.: جلوپنجره اریو
.: اریو زوتی z300
.: جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان یادگار خزانو آدرس adelkhamisi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





.: قالب وبلاگ



Theme Edited By: temsara.ir